Go anywhere,do everything
Gebruiksgemak speelt een hoofdrol bij pickup’s. Optimaal toegankelijke ruimte in de cabine is zeldzaam, en juist de kracht van deze Super Cab.
De lijst punten (als je streng wilt zijn: criteria) waarop pickup’s niet uitblinken, is lang. Ze zijn niet extreem snel, -zuinig, -comfortabel of -macho. Snelheidsduivels zijn er eerder met een sportwagen. Ecofreaks poolen natuurlijk met een bakfiets. De elite-yup verplaatst zich in een limousine. En verpletterende indruk maak je pas in een full-size SUV Sport Utility Vehicle van pakweg twee meter breed, even hoog en met brullende V8 dieselmotor. En we kunnen zo nog even doorgaan, zoals het weggedrag dat nogal verschilt bij leeg rijden of -in het geval van de Super Cab- ruim een ton nuttige lading boven de achteras. Gelukkige pickup-rijders zijn niet altijd de matigheid zelve; wel pragmatisch ingesteld. Vanuit dat vertrekpunt biedt de pickup een riante mix van sportieve- en utilitaire kwaliteiten.
Turbo-intercooler diesel
De Ranger heeft een relatief stille viercilinder 12- kleppen dieselmotor met turbo en intercooler. In plaats van directe inspuiting helpt uitlaatgasrecirculatie plus katalysator om de Euro-3 emissie-eisen te halen. Bij 4.000 toeren is 80 kW (109 pk) vermogen beschikbaar. Bij de helft van dit afregeltoerental is er 266 Nm trekkracht aan de krukas. Dit zijn waarden die passen bij het karakter van de pickup: veel vracht vervoeren tegen gunstige brandstofkosten bij gangbare snelheid.
Ford Ranger Supercab
In het langsrijden zie je weinig bijzonders aan de Super Cab, afgezien van de prominente Ford grille die verwijst naar de Amerikaanse F-series pickup’s. De verrassing komt met de portieren open, als blijkt dat de resterende zijwand van de cabine óók een deur is. Wat normaal is aan de achterkant van een Transit (twee openslaande deuren) kan dus ook in de flank van een pickup. Een simpel idee, maar niet zo simpel dat het gemeengoed is. Integendeel, de Super Cab is uniek onder de compacte pickup’s omdat je niet buiten je gezonde reikwijdte hoeft te tillen om zware spullen achter de voorstoelen te stouwen. De extra deuren scharnieren aan de achterstijl van de cabine, de zogenaamde C-stijl. De midden- of B-stijl ontbreekt. Toch is de stijfheid van de cabine, die tevens als rolkooi dient, geheel intact gebleven. De extra deuren sluiten ‘onder’ de voorportieren, zodat de rijwind er nooit vat op krijgt. Je moet eerst een voorportier openen alvorens achterin te kunnen komen.